måndag 8 oktober 2007

Time to get serious

Äntligen ett seriöst inlägg.
Det kommer handla om djur. Visst, detta är kanske saker ni vet om men ändå. Time to react!
Ska vi verkligen plåga djur för våran egen underhållnings skull? Svaret är ju självklart nej för de flesta. Men uppenbarligen inte för alla. Som den här filmen kommer visa så finns det otroligt många idioter som sysslar med djurplågeri, och i vissa fall även lagligt. Som då t.ex. Kosher-slakt och tjurfäktning. Jag har svårt att uttrycka mer i ord, så därför låter jag er se för er själva i den här filmen...

VARNING FÖR EXTREMT STARKA BILDER!

Have A Heart

9 kommentarer:

Anonym sa...

Funderar du på att bli vegetarian och sluta stötta det här?

Zalle sa...

Nae.

Anonym sa...

Dubbelmoral så det sprutar om det!
Har du sett den nya undersökningen som visar att fisk har jättemycket känsel i läppen? Fast det kanske är som Kurt Cobain sjunger: "It's okay to eat fish, cuz they don't have any feelings".
De glömmer trots allt bort att det har ont efter en sekund, men vi lever i nuet! Jag och fiskarna!

Zalle sa...

Det är inte för intet jag kallas Mr Dubbelmoral...

Men den största delen av fisk som fiskas upp blir ju upprdagen av trålare. Men ändå. Vartfan får du tag i sån fakta btw? :P

Anonym sa...

brushan till kusinen använder sig utav fina-ord-metoden för att få sin påhittade fakta att låta trovärdig ;)
nerå, men, man tänker ju inte ' SHIT VAD JAG SKA KÄKA KÖTT' efter att ha sett videon, men jag skulle inte klara mig utan kött för det är gott och vi är ett KÖTTÄTANDE DJUR.
inte har man väl någonstans hört talas om en tiger som slutade äta kött för att 'dom får ju trots allt ont när jag biter i dom...tänkte inte på det innan!'
hmmz,yeye.

Anonym sa...

Låt mig bara skratta rakt ut åt föregående inlägg. På flera punkter: MAHAHA!

Anonym sa...

din fula bror är dålig, vi hatar honom! :)

Anonym sa...

Nadine, Nadine, Nadine...
Vad som skiljer de flesta människor (uppenbarligen inte dig medräknad) från djuren är att människan har en välutvecklad hjärna som kan tänka etiskt.
Om en krokodil skulle se två små gulliga kattungar skulle den tänka "ja, mat! de här ska jag äta upp", men om vi skulle byta ut krokodilen mot en människa skulle hon antagligen inte reagera likadant.
Detsamma gäller inlägget: En åsna bryr sig inte om hur andra djur behandlas eftersom dess hjärna inte kan tänka etiskt, en människas hjärna däremot, den kan se att "jaha, det kanske inte är så okej att käka en gris som har tvångsmatats med andra grisar och som tydligt har farit illa."
Du säger att du inte skulle klara dig utan kött för att det är så gott, vissa tänker steget längre än så, och tänker "hmm, är det verkligen värt det att djur ska behandlas illa för att jag ska få gott käk..."
Och för dig kanske det är värt att djuren kapslas in i alldeles för små burar, äter foder gjort på likadana djur, flås levande, skärs upp vid fullt medvetande, m.m.
Men för vissa är inte det acceptabelt, så som för upphovsmakaren av den här filmen, till exempel.
Så jag råder dig att tänka igenom en extra gång om det verkligen är värt det.

Anonym sa...

adam, adam, adam!
människan är bara en utvecklad apa med större hjärna, etik och moral och allt sådant är bara ett påhitt som människan själv utvecklat!
jag säger inte någonstans, har aldrig och kommer aldrig säga att ja tycker det är rätt att djur behandlas illa för att vi ska få gott kött, men det är enligt vår natur att äta kött och bara för att jag inte lever på stenåldern och kan slakta mina djur själv på ett 'bra' sätt så betyder inte det att jag ska sluta äta det!
vi måste ha det, och ALLA djur som skall slaktas behandlas inte illa, det är svårt för mig att veta om den fläskfilén jag sitter och tuggar på blev väl behandlad innan den blev mat.
kosherslaktat djur är dock något jag aldrig någonsin skulle sätta tänderna i, aldrig någonsin.
tackhej, du fule homo sapiens!