lördag 15 september 2007

Damfotbolls-VM

Godafton kära medmänniskor. Tänkte att jag kanske skulle gå in lite på Damfotbolls-VM som pågår för tillfället i Kina.
Många klagar på de dåliga publiksiffrorna här i Dam-Allsvenskan i Sverige. Anledningen till att ingen kommer är för att det är tråkigt! Jag har varit på två matcher i Dam-Allsvenskan i år. Och man ser konstant spelare som passar bakom sina medspelare eller klumpiga rensningar som går 40 meter utanför sidlinjen trots att de inte är pressade av motspelarna. Detta har jag sett mer och mer av nu under VM då jag sett kanske 4 matcher, plus att jag just nu under tiden jag skriver detta inlägget har tvn på, och matchen som visas är Danmark - Nya Zeeland.
Men om jag kommer tillbaka till misstag och dyl.
Såg matchen mellan Nigeria - Nordkorea igår, och jag säger bara att jag går hellre och ser när Sunnes 95:or möter Rottneros' 95:or. Där gör de inte ens de misstagen som jag såg igår.
Hörna - målvakten sumpar och missar, en Korean nickar, inte speciellt hårt, mot de fyra utespelarna som står på mållinjen, och bollen går mellan benen på en av dom som inte reagerar. Varför inte bara köra utan försvar?
Kan ta ett till exempel.
Sverige - USA.
Sveriges målvakt ska plocka ner ett inlägg eller vad man ska kalla det. Bollen studsar ÖVER henne till en amerikan som blir kapad - straff.
Sverige - Nigeria.
Hela Nigerias anfall som fick ett mål som följd såg förvånansvärt enkelt ut. Inte för att Nigeria gjorde något speciellt och unikt, utan för att Sverige inte verkade vilja ta bollen från dem. En nigerian fick löpa fritt på högerkanten, där Sveriges vänsterback försökte JOGGA ikapp henne. Nigerianen slår ett värdelöst inlägg längs marken som en svensk passar ut till en nigerian istället för att rensa. Nigerianen skjuter, målvakten reagerar knappt...

Jag kan hålla på länge, men det gör jag inte. Ville bara få ut lite ilska...
Jag håller med kommentatorn Daniel Kristiansson som nästan skrek i mikrofonen att "detta är riktigt skitdåligt gjort".
----------------
Now playing: Rage Against the Machine - Bullet In The Head
via FoxyTunes

5 kommentarer:

Anonym sa...

Damfotboll är värdelöst, det är verkligen rätta ordet. Samma gäller damhockey. Och jag ÄR dam!

Zalle sa...

Damhockey ska vi inte gå in på. Där får man ju inte ens tacklas :O

Anonym sa...

precis, VÄRDELÖST.

Anonym sa...

Är det inte lite politiskt inkorrekt att gnälla på damfotboll i dessa urvattnade jämnställdhets-tider ;-)

Såg härom veckan någon professor som hade en åsikt/teori/avhandling att damfotbollen var lika bra som herrfotbollen eller något sådant.
Kan tillägga att innan han hade slutfört den meningen bytte jag kanal...

Näe, ända sedan den dagen vi (p-10:r) mötte ett dåvarande damlag i div 1, förvisso kanske 15 år sedan, och vann med 4-0 har jag föraktat damfotbollen.

Zalle sa...

Jag ÄR jävligt politiskt inkorrekt ;]

Hurfan kan man skriva en avhandling om det? Och varför behövs det? Kolla på CL-finalen mellan Liverpool och Milan och jämför den med damernas motsvarighet. Umeå - Arsenal. Vilken match är roligast att se på?