onsdag 19 september 2007

"Fuck You"?

Tjena alla glada.

Vem var det egentligen som bestämde hur det skulle se ut när man ville be någon dra åt helvete, utan att säga det? Det jag menar är alltså, vem bestämde att ett långfinger i luften betyder "Fuck You"? För det är viktigt att det bara är långfinget och inget mer. För om du drar upp pekfinget samtidigt så betyder ju det "Victory" eller "Peace".
Men tillbaka till ämnet. Hur kom man på att just ett ensamt långfinger är så farlig och läskigt? Satt man på en konferens och försökte ta fram ett sätt att dissa någon utan att behöva yttra ett enda ord? Och anledningen till att det blev långfingret är kanske för att tummen och pekfingret redan är upptagna, ringfingret är svårt att få upp ensamt samt att lillfingret är litet och mesigt. Vad vet jag? Men långfingret ser skräckinjagande ut, det måste jag säga.
Men nu har det kommit lite trender inom detta också. Originalet är ju detta. Men nu finns det även två andra sätt. Det ena är detta, med de andra fingrarna "halvuppe", samt det tredje alternativet med de andra fingrarna halvuppe samt ut med tummen. Varför tummen ska ut har jag inte förstått ännu, men det fyller säkert någon busig funktion.

Men åter till originalfrågan, vem kom på detta? Är det kanske så simpelt som att det är teckenspråkets sätt att säga "Dra åt helvete din mammaknullare"? Vad vet jag? Inte mycket alls ärligt talat, så det är därför jag för fram denna frågan i ljuset, i hopp om att få svar!


----------------
Now playing: Eminem - Lose Yourself
via FoxyTunes

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha. Fan bland det roligaste jag läst på länge.

Anonym sa...

svaret:
http://en.wikipedia.org/wiki/Finger_%28gesture%29

Anonym sa...

haha, jag tror den busige funktionen med extratummen ut skall gör det ännu mer skräckinjagande för den som får ta emot en sådan hård gest!

och NÄR kommer feta hyllningen till ps-proffset nadine?